sunnuntai 7. joulukuuta 2014

Salkkuni sisältö - Joulukuu 2014

   Kuten kerroin edellisessä tekstissä, olen ottanut käyttöön toisenkin osakevälittäjän. Interactive Brokers on välittäjänä erittäin suosittu varsinkin rapakon toisella puolella. Vastaava eurooppalainen versio on Saksassa majaansa pitävä LYNX. IB omistaa myös LYNXin. LYNX on vastikään avannut myös suomenkielisen version ohjelmistostaan. Suosittelen lämpimästi kaikille vähänkään enemmän kauppaa käyville. Hinnat ovat todellakin kilpailukykyiset aikaisempaan tarjontaan verrattuna. Toki ihan pienellä alkutalletuksella ei mukaan pääse. IB:llä minimi alkutalletus on 10000 dollaria ja LYNX vaatii muistaakseni hieman vähemmän, olisikohan ollut 3000€. LYNXin kautta ei kylläkään voi käydä kauppaa Helsingin pörssissä, mutta se ei välttämättä ole ollenkaan huono asia.



keskiviikko 26. marraskuuta 2014

Vuoden kuulumiset ja kirjoittamisen jatkaminen

Moi lukijat!

   Kirjoitukseni loppui viime vuoden Elokuussa. Tämä johtui siitä, että oma taloudentilani muuttui niin, että sijoittaminen ja säästäminen oli hyvin vaikeaa. Näin ollen, en saanut kirjoitettua blogiin oikein minkäänlaista motivoivaa sisältöä. Tilanne meni niin pahaksi, että jouduin jopa elämään osittain säästöilläni, mutta matkani taloudelliseen vapauteen on edelleen aikataulussa, ellei jopa hieman edellä.  Nyt tilanne on normalisoitunut ja oman säästöprojektin jatkaminen tuli ajankohtaiseksi. En missään vaiheessa lopettanut sijoitustoimintaa, en vain ole lisännyt pääomaa salkkuuni. Salkkuni Nordnetissä on toiminut ihan ok ja vuoden tuotto on ollut 31,44%. Toki nykyään yli puolet sijoituksistani on muualla kuin Nordnetissä, mutta siitä lisää myöhemmin.



torstai 8. elokuuta 2013

Säästäjä ja tuhlaaja ne yhteen sopii?


Tänään mennään hieman blogin aiheen vierestä, mutta tavallaan tämäkin liittyy rikastumiseen.


Kaksi ryhmää 

   Ihmiset on mahdollista jakaa taloudellisilta mieltymyksiltään kahteen ryhmään. Säästäjiin ja tuhlaajiin tai toisinsanoen sijoittajiin ja kuluttajiin. Kummatkin ovat omalla tavallaan tärkeitä yhteiskunnan kannalta. Kuluttajat ostavat tuotteita ja palveluja, joita tuottavat yritykset maksavat valtiolle veroa ja tuovat lisää työpaikkoja. Säästäjät(ja toivottavasti myös sijoittajat) taas käyttävät säästämiään varoja tuotteita ja palveluja tuottavien yritysten perustamiseen ja rahoittamiseen sekä myös välillisesti kuluttajien rahoittamiseen.



perjantai 2. elokuuta 2013

Rikkaan mindset ja koulutuksen merkitys

   Nostetaan heti näin alkuun pitkien opintojen läpi tarponeiden ihmisten karvat pystyyn, niin voin keskittyä lopputekstissä selittämään mielipidettäni. Rikastuminen/vaurastuminen ei vaadi koulutusta ollenkaan. Suoraan peruskoulun penkiltä lähtenyt voi rikastua samalla tavalla kuin esimerkiksi kauppakorkean käynyt. Ja sama pätee toisin päin eli, että kauppakorkean käynyt saattaa olla todella pahoissa rahaongelmissa vaikka palkka saattaa olla 4-5 kertaa suurempi kuin duunarilla. Ongelmat saattavat olla jopa suurempia kuin huonosti tienaavan duunarin, koska tulot ja sitä kautta menot ovat isompia. Toki isommasta palkasta voi mahdollisesti säästää enemmän, mutta se auttaa vain alkuun. Lisättyjen säästöjen merkitys pienenee sitä mukaa kun omistusten arvo nousee. Kirjoitan tästä sen takia, koska kuten osa varmaan tietää, niin teen työkseni duunarin hommia ja kun olen töissä kehottanut ihmisiä säästämään ja sijoittamaan niin lähes aina olen saanut kuunnella vasta-arkumentin "Minulla ei ole rahaa mistä säästää!" ja tuon arkumentin jälkeen asia on loppuun käsitelty. Yleensä keskustelukaveri on vielä bonuksena hieman närkästynyt minulle kun edes ehdotin tuommoista "rikkaiden hupia". Ei auta vaikka kerron, että minulla on tismalleen sama palkka ja minä olen pystynyt säästämään. Se, että kuinka paljon rahaa tulee sisään elämääsi ei merkitse, vaan se kuinka paljon käytät sitä pois.



maanantai 29. heinäkuuta 2013

Helsingin pörssissä pelottava Head&shoulders

   Pyydän anteeksi, etten ole kirjoittanut melkein kuukauteen. Olen viettänyt hieman kesää ja remontoinut asuntoa myyntiä silmälläpitäen. Syksyyn mennessä asunnon pitäisi olla myynnissä. Nyt aiheeseen...

   Helsingin pörssin indeksiin on muodotunut aika pelottava head&shoulders-kuvio. Tämä teknisen analyysin kuvio enteilee nousutrendin loppua ja kurssien laskuun kääntymistä, koska ostajia ei ole tarpeeksi kurssin nousuun. Ostajat ovat yrittäneet nousua siinä onnistumatta jo 3 kertaa ja jos supporttaso (eli neckline, noin 5750 pistettä) rikkoutuu tulee edessä olemaan alamäki. Tässä kuviossa myyntitarketti asetetaan necklinen alapuolelle eli tässä tapauksessa se on noin 5750 pistettä. Sitä, että toteutuuko kuvio, ei voi tietää, mutta aika pelottavan selkeä kuvio on syntymässä. Pahimassa tapauksessa lasku saattaa jatkua noin 5000 pisteeseen asti, sillä necklinen jälkeinen lasku on yleensä suunilleen yhtä monta pistettä kuin pään ja necklinen välinen pistemäärä. Sanon kuitenkin rehellisesti, että en tiedä kuinka hyvin tämä kuvio toimii kun puhutaan indeksistä. Aikomukseni on kuitenkin vielä hetken odottaa ostojen kanssa, että näen mihin ollaan menossa. Jos hinta lähtee nousuun necklinen kohdattuaan, niin puhumme jo aivan eri kuviosta. Silloin kyseessä on kolmio ja kurssin suuntaa ei voi varmaksi sanoa, mutta vahva liike suuntaan tai toiseen on edessä. Seurataan mitä tapahtuu.